Časti indukčných motorov

Indukčný elektromotor je typ elektromotora, ktorý premieňa elektrickú energiu na rotačný pohyb. Indukčný motor využíva princíp elektromagnetickej indukcie, aby spôsobil otáčanie rotora. Indukčný motor bol vytvorený a patentovaný Nikolaom Teslom v roku 1888. Elektrický prúd je dodávaný do statora, ktorý indukuje magnetické pole, ktoré sa otáča. Rotujúce magnetické pole spolupôsobí s rotorom a indukuje prúd v rotore. Interakcia dvoch magnetických polí vedie k krútiacemu momentu otáčaním rotora v skrini motora. Pretože indukčný motor nepoužíva kefy ako motory na jednosmerný prúd, dochádza k menšiemu opotrebeniu vnútorných častí.
stator

Stator je stacionárna časť elektromotora a dodáva rotujúce magnetické pole na interakciu s rotorom. Jeden alebo viac medených vinutí tvorí „pól“ v statore a v motore je vždy párny počet pólov. Elektrický prúd sa strieda cez póly, čo vedie k rotačnému magnetickému poľu.
rotor
Rotor sa otáča na základe prúdového vstupu do statora trojfázového indukčného motora.

Rotor je centrálnym komponentom motora a je pripevnený k hriadeľu. Rotor je všeobecne vyrobený z medených alebo hliníkových pásikov pripevnených na každom konci ku kruhovému upínaču. Táto konfigurácia sa nazýva „rotor vačkovej klietky“ kvôli svojmu vzhľadu. Magnetické pole generované statorom indukuje prúd v rotore, ktorý potom vytvára svoje vlastné magnetické pole. Interakcia magnetických polí v statore a rotore vedie k mechanickému krútiacemu momentu rotora. V niektorých indukčných motoroch sú medené tyče nahradené klznými krúžkami a medenými vinutiami, ktoré sa chovajú rovnakým spôsobom.

Šachta

Hriadeľ motora je upevnený v rotore a otáča sa s ním. Hriadeľ sa rozprestiera mimo skrine motora a umožňuje pripojenie k vonkajšiemu systému na prenos rotačnej sily. Hriadeľ je dimenzovaný na veľkosť krútiaceho momentu, ktorý motor vyloží, aby sa zabránilo porušeniu hriadeľa.
ložisko

Hriadeľ rotora je držaný na ložiskách na oboch koncoch skrine motora. Ložiská minimalizujú trenie spojenia hriadeľa s puzdrom, čím sa zvyšuje účinnosť motora.
plášť

Skriňa indukčného motora obsahuje všetky komponenty motora, poskytuje elektrické pripojenie a umožňuje vetranie častí motora, čím sa znižuje nahromadenie tepla. Konštrukcia puzdra často obsahuje rebrá, ktoré pomáhajú pri odvádzaní tepla.